Adolphe Sax – Een man met een droom

Dit jaar vieren we het feit dat het 200 jaar geleden is dat Adolphe Sax ter wereld kwam: de oervader van het fanfareorkest. Het NJFO kan dit heugelijke feit uiteraard niet voorbij laten gaan zonder een uitbundige viering! Op 4 oktober zal het orkest daarom i.s.m. Amsterdam Brass op het conservatorium van Amsterdam een ode brengen aan de befaamde instrumentenbouwer!

Maar hoe zat het ook alweer? Adolphe Sax verhuisde in 1842 naar Parijs en werkte er eerst aan de fanfare-instrumenten, wat leidde tot het patent op de saxhoorns (système d’instruments chromatiques) in 1843.  Gedreven door zijn zakelijke instincten bouwde hij zijn eigen kleine concertzaal en gaf ook zelf muziek uit voor de nieuwe instrumenten die hij ontwikkelde.

De beste manier voor Sax om zijn nieuwe instrumenten in de schijnwerpers te zetten was het organiseren van concerten waarop hij diverse adolphbelangrijke musici uitnodigde.  Zijn concertzaal in de Rue Saint-Georges werd dé ontmoetingsplaats voor vele muzikanten en artiesten als Meyerbeer, Spontini, Berlioz, Kastner, Generaal de Rumigny en verschillende journalisten.  Adolphe Sax vormde ook twee orkesten om zijn nieuwe instrumenten te promoten: een klein fanfareorkest, de Fanfare Sax en een harmonieorkest, het Orchestre-Sax of de Société de la Grande Harmonie.

De klas HAFA-directie van Danny Oosterman en Jan Schut aan het Conservatorium van Amsterdam brengt deze belangrijke periode uit de geschiedenis van de blaasmuziek opnieuw tot leven. Tijdens een middagconcert (12u30 – 13u30), een lezing (16u-17u) en een slotconcert (19u30) brengen de studenten directie uit deze klas o.l.v. cursusleider Luc Vertommen een aantal opmerkelijke partituren opnieuw tot leven. Het is dit slotconcert waarop het NJFO haar bijdrage zal leveren.

Tijdens het middagconcert spelen de studenten saxofoon uit de klas van Arno Bornkamp en het koperensemble (als ‘Fanfare Sax’ en ‘Fanfare Wagnèrienne’) uit de klas van Pierre Volders de eerste werken voor saxofoon van Georges Kastner en Jean-Baptiste Singelée en kamermuziek voor kopers van Jules-Emile Demersseman, Emile Jonas en Paul Gilson.

Tijdens de lezing om 16u zal Luc Vertommen (foto) aan de hand van historisch materiaal en luistervoorbeelden samen met de studenten en het publiek achterhalen of De droom van Adolphe Sax na 200 jaar werkelijkheid is geworden of niet.

Luc Vertommen

Voor het slotconcert (19:30) zijn het NJFO (Danny Oosterman) en Amsterdam Brass (Pierre Volders) uitgenodigd in de Bernard Haitinckzaal om schitterend “Saxiaans” concert te geven. Tezamen presenteren zij een programma dat de link legt tussen het verleden (met o.a.de Fantaisie van Charles-Alexandre Fessy waarmee Sax de overwinning behaalde op de wedstrijd tegen Carafa op het Champ-de-Mars op 22 april 1845) en de originele blaasmuziek van Jules Demersseman, August De Boeck en Paul Gilson.  Ook met het heden en de toekomst van de blaasmuziek wordt in het programma een link gemaakt, met o.a. muziek van Alexander Comitas (Vita Aeterna variaties) en Peter Meechan (Fragile Oasis): werken die vandaag de dag op verschillende wedstrijden worden gespeeld.Hij gebruikt hiervoor zijn eigen werk Some missing episodes in brass (band) history als leidraad.

Het belooft dus een schitterende, enerverende en leerzame dag te worden.
We zien u dan ook graag op het conservatorium van Amsterdam verschijnen bij één of meer van de activiteiten! Een ongezien en bijzonder interessant programma met een repertoire aan originele blaasmuziek van 1865 tot vandaag de dag: vier 200 jaar Adolphe Sax met ons!

cultuurfonds

DIt NJFO-project wordt mede mogelijk gemaakt door de financiële steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.